Mini-omeletter med spinat og cottage cheese

Miniomeletter_1

Jeg hørte en gang noen som sa at “det er bare bloggere som leser blogger”. Min første tanke var at da må det jammen finnes mange bloggere, siden enkelte har 5-sifrede tall unike lesere om dagen, og deretter slo det meg at selv om jeg er blogger selv, så leser jeg forsvinnende få. Unntakene er en og annen matblogg, og et par treningsblogger. Jeg trener dessverre altfor sjelden, men hvis jeg trenger inspirasjon kikker jeg innom Camilla, aka Treningsfrue. Jeg lurer noen ganger på hva hun går på, for makan til energi… Treningsfrue deler ikke bare treningsinspirasjon, hun har også mange gode oppskrifter på bloggen sin.

Anyway, Camilla har laget disse mini-omelettene, eller “egge-muffinsene” med cottage cheese, og det er jo betryggende at treningsfolk også kan finne noe på bloggen min! Jeg har laget mest “sunn” mat i det siste, grunnen er rett og slett at jeg jobber sammen med Manuela fra bakebloggen Passion for Baking, og da blir det mye smakstesting av boller, kaker og andre søtsaker… Jeg prøver så godt jeg kan å balansere, eller kanskje jeg skal kalle det “kompensere”… (Ja takk, begge deler. ;-)) Manuela og jeg jobber på spreng med et magasin – Passion4Baking The Magazine – som lanseres i november. Det blir fullstappet med inspirasjon og oppskrifter til tiden vi nærmer oss, nemlig advent og jul. Vakre bilder og fantastiske oppskrifter – det er bare å glede seg!

Men nå over til oppskriften… here you go:

Du trenger:

(6 stk.)
  • 80 g babyspinat
  • 3 store egg
  • salt og pepper
  • 6 ss cottage cheese
  • 2-3 vårløk, hakket
  • litt dill eller persille, hakket (valgfritt)
Sett ovnen på 180 C og ta fram et muffinsbrett. Legg firkanter med bakepapir i 6 av formene. (Det er enklere å få bitene med bakepapir på plass hvis du smører formene litt først.)
Ha spinat i et dørslag og hell over litt kokende vann. La spinaten renne av og klem ut så mye væske du kan, og grovhakk den.
Ha eggene i en bolle og visp dem lett sammen med salt og pepper. Ha i spinat, cottage cheese, vårløk og ev. urter.
Fordel blandingen i de 6 formene og stek i midten av ovnen i 18-20 minutter.
Avkjølte eggemuffins kan oppbevares i en tett boks i kjøleskapet i opp til 2 dager – veldig kjekt å ha tilgjengelig når man trenger litt rask restitusjon etter trening!

-Maria

P.S. Følg meg gjerne på facebook og Instagram @mariassaltogsott. Du finner meg også på Snap med navnet “mariasaltogsott”. 🙂

Miniomeletter_2

2 Comments

  1. Rebecca Rubinstein

    Så gode eggemuffinsene så ut da 😀 nam nam

    1. Marias Salt og Søtt

      Takk for det, Rebecca – håper du prøver 🙂

      -Maria

Write a comment

Your email address will not be published.