Er du en av dem?

“Spis opp maten din! I Afrika er det barn som sulter!” Hvem fikk vel ikke høre disse frasene da de var barn, noen sier kanskje det samme til barna sine i dag. Vi er liksom oppvokst med det å få dårlig samvittighet hvis vi kaster mat, og selv om det på en måte er berettiget så hjelper det veldig lite å få dårlig samvittighet. Det eneste som hjelper er å tilegne seg vaner som gjør at man nettopp unngår det å kaste mat, eller i hvert fall så langt det lar seg gjøre. En tredjedel av all mat som produseres i verden ender opp i søpla, og denne tredjedelen drar også med seg slitasje på jorda og bruk av vann og drivstoff under produksjonen – alt totalt bortkastet. Så skal vi da stappe i oss det siste på tallerkenen selv om vi er mette…? Skal vi spise et ekstra måltid bare for å få brukt opp mat som snart går ut på dato? Nei, det hjelper ingen. Det å lage middag til en familie hvor alle har sine aktiviteter og planer kan være utfordrende, enten om man er to eller fem i familien. Planer forandres på kort varsel, plutselig blir man en eller to mindre til middag, eller man blir en eller to ekstra. Middagen du hadde planlagt og handlet inn til passer kanskje ikke lenger, og de nyinnkjøpte fiskefiletene har ingen planer om å holde seg ferske og vente til det passer deg å bruke dem.

Så hvordan kan vi unngå å kaste så mye mat? De fleste nordmenn har penger nok til å kaste mat som bare nesten begynner å bli litt dårlig, og de fleste har råd til å stikke bort på butikken å kjøpe noe nytt og ferskt, men man trenger ikke være naturvernforkjemper eller u-landsarbeider for å forstå at dette ikke er så veldig bra. Hvis du har lyst til å unngå å kaste mat i størst mulig grad så kan man gjøre små endringer i rutinene som er bra for både samvittigheten og for lommeboka. Her er mine 10 topptips!

1. Vær smart når du handler. Planlegg minst 2-3 middager før du drar på butikken, skriv handleliste og unngå impulskjøp. Mange av oss er en tur innom butikken hver dag etter jobben, og det sier seg selv at vi handler færre uplanlagte varer dersom vi er på butikken sjeldnere. Og bruk opp det du har kjøpt inn før du handler mer.

2. Ikke la deg friste til å kjøpe mer enn du trenger. Hvis retten du har tenkt å lage til middag skal ha én paprika så ikke kjøp en 3-pakk (med mindre du har paprika i middagsplanen dagen etter også), så slipper du å måtte kaste skrukkete grønnsaker etter noen dager. Trenger du to kyllingfileter til det du skal lage så ikke fall for fristelsen å kjøp en 3- eller 4-pakk, med mindre du har tenkt å fryse de som blir til overs, eller har lagt planer for dem dagen etter.

3. Først inn, først ut. Ha orden i kjøleskapet og legg nykjøpte varer bakerst og sett de som snart trenger å bli spist lengst fram. Det funker i butikkene, og det funker hjemme. Gjør man dette er det større sannsynlighet for at maten som du kanskje ville kastet i overmorgen kan bli spist i dag.

4. Notér deg hva det er du kaster mest av. Er det brød? Melk? Grønnsaker? Hvis du kaster et halvt brød eller to i uka så er det på tide å begynne å fryse ned halve brødet når du kjøper inn nytt. Vokser groene alltid ut av potetene før du rekker å bruke dem opp? Kjøp stykkvis det antall du trenger istedet for å kjøpe en tokilospose.

5. Ha en dag i uka hvor du lager en “bruk-opp-middag”. Ta en titt i kjøleskapet og finn ut hva som må brukes snart, og lag middag uten å gjøre nye innkjøp. Har du grønnsaker i grønnsaksskuffen som kanskje har sett sine beste dager, og en halv grillet kylling fra i går? Skjær opp i strimler og lag en wok eller en kyllinggryte. For eksempel.

6. Bli venn med fryseren. Mange matvarer som vi tror ikke egner seg til frysing kan fryses. Kakerester med glasur, gulost, frukt og bær, kokt pasta – frys det. Gulost som går på siste verset kan man rive opp og ha i en pose, vips så har du pizzaosten klar – dryss over pizzaen rett fra fryseren.

7. Bruk frukt og grønnsaker som ligger halvslappe nederst i grønnsaksskuffen, selv om de har sett bedre dager. Rynkete epler og andre frukter kan brukes til smoothie eller juice, myke selleristenger, gulrøtter og andre grønnsaker kan brukes i supper og gryter, og stort sett alt av nevnte kan brukes til å lage næringsrike juicer.

8. Forstå stemplingsdatoen. Det er forskjell på “best før” og “siste forbruksdato”. Hvis det står “best før…” på en posesuppe eller et glass syltetøy så betyr dette akkurat det: BEST før. Det betyr altså ikke at maten er uspiselig etter nevnte dato. “Siste forbruksdato” brukes ofte på ferskvarer som kyllingfilet, kjøttdeig, osv. Men det går an å bruke sunn fornuft; en pakke skinkepålegg som gikk ut på dato i forgårs behøver ikke være dårlig, det beste måleinstrumentet her er din egen nese: lukter det skinkepålegg så er det fortsatt spiselig, lukter det litt mistenkelig så kast det uten å få dårlig samvittighet.

9. Lær deg å beregn mengde middag. Legg opp mat på tallerknene og servér én porsjon til hver slik man ville gjort på en restaurant. Etter en tid finner man ut av hvor mye familien spiser, og det blir lettere å beregne. Hvis man alltid skal lage ekstra mat i tilfelle noen stikker innom, i tilfelle ungene har med seg venner hjem, eller i tilfelle noen er ekstra sulten i dag, så blir det naturlig nok rester. Som ofte kastes. (Evt. se punkt 5, 6 og 10.)

10. Spis rester! Ikke la middagsrestene ligge i tupperwareboksen i kjøleskapet helt til de blir mugne. Sitter du og jobber om kvelden og blir litt småfysen så kan det være godt med en halv porsjon gryterett, etter noen sekunder i microen er den god som ny, og du unngår kanskje å raide skapene etter kokesjokolade eller barnas lørdagsgodis. I tillegg så kan en pastarett til middag den ene dagen bli en deilig pastasalat i matboksen den neste.

So there you have it! Er du en av dem som synes at mye av maten du kjøper ender opp i søpla? Selv om du kanskje bare skulle klare å følge en eller to av disse punktene så er alt bedre enn ingenting. Mange bekker små, og så videre. Finn ut hva du og din husholdning kan klare å leve med, gjør det til en vane og du er på god vei.

Har du noen tips for å unngå å kaste mat? Da vil jeg gjerne høre fra deg, skriv en kommentar under eller send meg en mail 🙂

Write a comment

Your email address will not be published.