Bircher müsli

Påsken er over, men her i sør er vi heldige og kan fortsatt nyte påskevær. Herlig med litt sol i et vintergrått ansikt… En liten dose antioksidanter er heller ikke å forakte, og plusser man på fiber og frø resulterer det jo i en ren og skjær helsebombe!
Jeg spiste Bircher müsli for første gang i voksen alder, jeg har aldri vært særlig begeistret for kokt havregrøt derfor fristet ikke Bircher-varianten heller. Men så feil skulle jeg ta, for dette er noe helt annet. Friskt og crunchy og passe søtt; en perfekt start på dagen. Mange mener at den må gjøres i stand kvelden i forveien, og det kan du selvsagt gjøre, men får den et kvarter i kjøleskapet så er den god nok, synes jeg. Smak og behag!

Du trenger:
(ca 2 porsjoner)
100 g store havregryn
3/4 dl melk
2 dl yoghurt naturell (eller vanilje)
100 g jordbær, i biter
Til servering: en liten håndfull solsikkefrø
jordbær og/eller blåbær, mangoterninger, bananbiter eller annen oppskåret frukt
Ha havregrynene i en bolle. Rør inn melk og yoghurt, tilsett jordbær i biter og bland sammen.
Dekk til bollen og sett den i kjøleskapet, enten i et kvarter/halvtime, eller over natten. (Du kan gjerne gjøre dette før du går i dusjen om morgenen, når du er ferdig påkledd er müslien spiseklar.)
Rør i müslien og fordel i to skåler, fordel ekstra bær/oppskåret frukt over toppen og dryss på solsikkefrø.

4 Comments

  1. I love Bircher muesli. Must start making it again!

  2. Musli er veldig godt 🙂

  3. Høres ut som noe jeg må prøve 😀

  4. Hmmm, dette hørtes ikke dumt ut! Prøver å holde meg unna brød, så dette kan være en fin avløser for rugsprø:)

    God helg, Maria!

Write a comment

Your email address will not be published.