Frozen berry yoghurt

Påskeuka er over og hverdagen er tilbake, men det betyr ikke at du må slutte å spise god mat. Og selv om det er veldig politisk ukorrekt så har vi dessert hver dag her i huset. Grunnene til dette er: 1) alle her er søtmumser, og om vi ikke hadde dessert så ville vi snoket rundt i skuffer og skap resten av kvelden istedet, og 2) begge guttene mine spiser middagen sin (mer eller mindre) nå som “middag” inkluderer dessert.
Dette er en dessert som kan lages i forveien, og den er dessuten et temmelig sunt alternativ. Man kan gå fra middagsbordet med følelsen av at søthungeren også er tilfredsstilt, men uten å få dårlig samvittighet.


The holidays are definitely over, but that doesn’t mean you have to stop eating good food. And even though it’s ever so politically incorrect – we have dessert just about every day in my house. The reasons for this everyday luxury are: 1) we all have a sweet tooth, and if we didn’t have dessert we’d snoop around in the drawers and cupboards all night instead, and 2) both my boys eat their dinner (more or less) now that “dinner” means dessert as well. 
This is a dessert which can be made in advance, and it’s one of those healthy options where you can leave the table feeling that your craving for sweetness is satisfied, but you don’t have to feel bad about it.



Du trenger:
400 g frosne bær (f.eks rips, solbær, bringebær, bjørnebær, blåbær..)
honning, etter smak (den rennende typen)
400 g gresk yoghurt
1 dl melk
juice av 1 lime (valgfritt)
ferske bær, til servering (valgfritt)


Ha de frosne bærene i en food processor eller blender sammen med litt honning, yoghurten, melken, og lime juice om du bruker det. Smak til og tilsett mer honning om du synes du trenger det. (Jeg brukte en stor andel rips her som gjorde at jeg trengte minst 7-8 ss honning, men bruker du mest av de søtere bærene som f.eks bringebær vil du antageligvis trenge mindre.)
Nå står du foran et valg: dersom du foretrekker en helt “smooth” frozen yoghurt så kjør alt gjennom en sil og kast frø/steiner fra bærene. Hvis frøene ikke plager deg så dropper du bare dette.
Ha over i en plastboks med tett lokk og sett i fryseren det isen er frossen.
Ta boksen ut av fryseren minst 5-10 minutter før servering.
Ha over i serveringsskåler, og pynt med ferske bær om du vil.
NB: denne “frozen yoghurt” holder seg ikke i evigheter i fryseren, etter 3-4 dager begynner den å bli isete.



You’ll need:
400 g frozen berries (such as redcurrants, blackcurrants, raspberries, blackberries, blueberries..)
honey, to taste 
400 g Greek yoghurt
100 ml milk
juice from 1 lime (optional)
Fresh berries, to serve (optional)


Whizz the frozen berries in a food processor or blender with some honey, the yoghurt, the milk and the lime juice (if using) until smooth. Taste and add more honey if needed. (I used a lot of redcurrants here and I had to add at least 7-8 tbsp honey. You’ll probably need less if you use mostly sweeter berries such as raspberries.)
Now you may – or may not – push the semi frozen yoghurt through a sieve to make it completely smooth. If the seeds won’t bother you – just leave that step out.
Transfer to an airtight container and store in the freezer until frozen.
Take out of the freezer 5-10 minutes before serving to soften.
Scoop into serving bowls, scatter over some fresh berries, if you like.
NB: this frozen yoghurt won’t keep for very long, after 3-4 days it’ll get icy.












4 Comments

  1. Nam, dette så veldig godt ut:) skal jeg lage!!

  2. Hei Ingrid Victoria, det kan virkelig anbefales 😉

  3. Kristina

    Hvor mange personer er oppskriften til?

  4. Hei Kristina, jeg synes det er vanskelig å si et antall personer siden det kommer så an på hvor mye man spiser… Men jeg vil anta at det blir dessert til ca 4-6 pers.
    Maria 🙂

Write a comment

Your email address will not be published.