Pita med gulrot, kikerter og spinat

Variasjon i matpakka er alltid velkomment, også i påskeuka! Enten om du er en av dem som må jobbe i helligdagene, eller om du skal på tur i fjellet, så fortjener man en godbit midt på dagen. Det eneste problemet med å ha en fristende matpakke i veska/sekken er at man kan bli sulten lenge før lunchtider… (Det vet jeg ingenting om, selvsagt…)
Dette er en vegetarisk pita-lunch, men tilsett gjerne litt kyllingrester fra dagen før, litt bacon eller biffstrimler, for eksempel, og justér grønnsakene etter din smak.

Du trenger:
(2 porsjoner)
2 fullkorns pitabrød
1 kokt/bakt rødbete (Se framgangsmåte HER, eller kjøp ferdig varmebehandlede, vakuumpakkede rødbeter i grønnsaksdisken), revet
1 gulrot, revet
200 g kikerter på boks, skyllet og avrent
håndfull spinatblader, grovhakket
salt og pepper
1-2 ts harissa (spicy krydderpasta, jeg får tak i den på Meny, men du kan evt bruke en annen krydderblanding)
4 ss gresk yoghurt (eller yoghurt naturell)

Bland sammen revet rødbete, gulrot, kikerter og spinat. Krydre med salt og pepper.
Del pitabrødene i to (gjerne varm dem litt først dersom du skal spise med en gang).
Rør harissa inn i yoghurten og fordel inni pitabrødene.
Fyll opp med kikert-blandingen og pakk inn din framtidig lunch, eller nyt med én gang!

2 Comments

  1. Maria they look so pretty! That’s not always easy with a sandwich I don’t think, then you’ve got the fact that these just seem to oooze ‘good for you’. Most importantly however they sound like they’re delicious – chickpeas are one of my favourites for anything:) Thank you for the idea:)

  2. Thank you for your kind words, Coby! 🙂 Chickpeas are one of my favourites as well; so versatile, and so good for you!
    Maria

Write a comment

Your email address will not be published.