Lun linsesalat med egg

(Scroll for English)

Hjemmekontor-lunsjer, altså… Jeg anser meg selv om ganske heldig som jobber mye hjemmefra, da slipper jeg tørre brødskiver med svett ost til lunsj. Mange har kanskje utvidet horisonten litt de siste årene og tar med seg Tupperware med salat eller middagsrester, og noen har arbeidsplass med en velfylt kantine, men det er en glede å noen ganger kunne lage seg akkurat det jeg vil ha når det er tid for mat! Denne salaten er en sånn type lunsj; jeg kan sette på kornene til koking og gå tilbake til PCen, og når de er nesten ferdigkokt trenger jeg ikke stort mer enn fem minutter før lunsjen er på bordet.

Rester er forresten perfekt til matboksen neste dag. 😉

Continue reading “Lun linsesalat med egg”

 

Epleformkake

(Scroll for English.)

Nå har jeg høstet inn alle eplene fra mine to epletrær i hagen, og vær og temperatur levner ingen tvil om at høsten er inne i sin siste fase før vinteren setter inn. Selv om fryseren er full av eplemos og paier, er det masse epler igjen. Denne formkaken er en sånn type kake som man bare rører sammen til helgekaffen, og hittil i høst har jeg laget den tre ganger allerede… Superenkel og utrolig god.

Continue reading “Epleformkake”

 

Lasagne med kjøttboller

(Scroll for English.)

Kjøttbolle-lasagne er høstmaten over all høstmat: Lagvis pasta fylt med fløyelsmyk saus og deilige kjøttboller, toppet med gyllen, boblende ost… Denne oppskriften tar noen snarveier med pastasaus på glass og ferdige kjøttboller, men hvis du har tid og lyst må du selvsagt gjerne lage alt fra bunnen. Tilsett også gjerne litt spinat eller en håndfull oppkuttede grønnsaker mellom lagene for å få inn litt ekstra grønt.

Continue reading “Lasagne med kjøttboller”

 

Kanelboller med eple

(Scroll for English.)

Kanelboller trenger ikke bare være kanelboller! Her får du dem med en liten vri, en vri som ble til da jeg klødde meg i hodet mens jeg betraktet eplehaugen i hagen. Det er liksom litt begrenset hvor mye eplemos vi kan spise, for ikke å snakke om eplekake, så her er det bare å inkludere eplene både her og der.

Trenger du flere epletips? Du finner alle oppskriftene HER – alt fra salater og supper med epler, til brød, frokostgrøter og desserter. 🙂

Continue reading “Kanelboller med eple”

 

Kyllinggryte med feta, oliven og varme krydder

Når regnet pisker mot vindusruten og høsten er et faktum, er det på tide å bytte ut vannmelonsalatene med varmende supper og gryter. Hvis de er enkle å lage, er det selvsagt også en bonus. Denne “one-pot-retten”, som kan tas rett fra ovnen og bort til bordet, lager seg stort sett selv og smaker fantastisk av varme krydder. Bruker du en panne som tåler å stå i ovnen, får du også minimalt med oppvask.

Continue reading “Kyllinggryte med feta, oliven og varme krydder”

 

Bath buns

(Scroll for English)

Rett før sommeren besøkte jeg byen Bath i sørvest-England. Bath ble grunnlagt for nesten 2000 år siden da romerne slo seg ned i området, og navnet på byen kommer fra romernes tid da de bygget såkalte “bad” (spa) her. Byen har verdensarvstatus og er så vakker og orginal at den bør være på listen til alle anglofile og/eller reiselystne. Heldigvis er den bare en halvannen times togreise fra London. (Du kan lese om da jeg var i Bath HER.)

Men, over til dagens godbit. Det finnes referanser til “Bath buns” helt tilbake til 1700-tallet, og det har naturligvis utviklet seg mange varianter av denne gjennom årene. Noen lages med rosiner og tørket frukt, noen med karvefrø, og enkelte oppskrifter inkluderer også en sukkerbit inne i hver bolle. Det som er fellesnevneren for de fleste oppskriftene, er at de inneholder nokså mye smør, og at toppen på de stekte bollene får en søt glasering som blir drysset med delvis knuste sukkerbiter. Jeg har kuttet en anelse ned på smøret i deigen, og har droppet tørket frukt og karvefrø. Den eneste grunnen til at jeg droppet de to sistnevnte ingrediensene, er at da vil ungene mine neppe ha dem, og jeg ender opp med å spise alle selv… Du gjør som du vil, tilsett gjerne et par håndfuller rosiner/tørket frukt og et lite dryss med karve om du vil. 🙂

Continue reading “Bath buns”

 

Matfestival i London

(I samarbeid med Visit Britain)

(For English: use translate button at the bottom of your screen.)         

De av dere som følger meg på instagram har kanskje sett at jeg var i London sist uke, og at det var mye mat involvert… Vi nordmenn har en forestilling om at England er det siste landet man reiser til for å dyrke matglede, men de siste årene har det skjedd en enorm endring i britenes matkultur: Råvarer i toppsjiktet kombinert med nyskapning og kvalitetsutvikling av restaurantbransjen gjør at Storbritannia er et reisemål med et enormt bredt utvalg av fantastisk mat og drikke. (Det er forøvrig ikke bare hovedstaden som kan by på stort utvalg og topp kvalitet, det kan du se mer om HER.)

Britene er kjent for sine matmarkeder og -festivaler, og de øker i antall og omfang. De to siste festivalene som ble arrangert av Historic Royal Palaces har vært større enn de fleste, og lokasjonene de har valgt gjør dem til en helt spesiell opplevelse. I august ble den holdt utenfor Hampton Court Palace, slottet som kanskje er mest kjent for å ha vært hjemmet til den beryktede Henrik 8. (Jepp, det er han med alle konene, hvor flere av dem endte opp med hodet avskilt fra resten av kroppen.) I september fant festivalen sted utenfor Tower of London rett ved London Bridge, og der var jeg. FOR en dag, og FOR et arrangement! I underkant av 100 stands sørget for at det ble en massiv opplevelse for sansene, og det eneste jeg syntes var leit er at man ikke kan spise 10-15 måltider og desserter på samme dag…

Continue reading “Matfestival i London”

 

Enkel lapskaus

Noen skiller mellom lys og brun lapskaus, hvor den lyse opprinnelig var en billigere type laget på avskjær eller flesk, mens den brune ble laget av storfekjøtt av bedre kvalitet. Mellom disse to variantene har det utviklet seg utallige lapskaustyper avhengig av økonomi, tradisjon og hvilke varer som har vært tilgjengelig. Man kan nok si at det finnes like mange oppskrifter på lapskaus som det finnes husmødre, men siden det ikke finnes så mange husmødre nå for tiden, kan man bare prøve seg fram til en favoritt og holde på den.

Continue reading “Enkel lapskaus”

 

Superenkel eplepai

(Scroll for English.)

Eplesesongen er på fremmarsj! Selv om eplene i hagen min ikke er helt modne ennå, tok jeg sjansen på å bruke noen av dem som høstvinden hadde blåst ned for å lage denne enkle paien. Det gikk helt fint å bruke de små, syrlige eplene, og paien gikk ned på høykant her hjemme. Jeg valgte å bruke fullkornshvetemel istedenfor vanlig hvetemel for å se hvordan det funket, og det ble SÅ godt!

Her er oppskriften på en veldig lettvint dessert, eller bare litt koselig høstbaking. 🙂

Continue reading “Superenkel eplepai”

 

Vegetarburger med miso og frisk kålsalat

(Scroll for English.)

Hvis du er vegetarianer eller får vegetarianere på besøk, er disse burgerne midt i blinken. Når det er sagt, er disse kjempegode uansett om man vanligvis spiser kjøtt eller ikke! Ingrediensene quinoa og kikerter sørger for at de inneholder rikelige mengder protein, og krydder og chili gir masse god smak.

Server dem inne et hamburgerbrød som en vanlig burger, eller rett og slett som en “kotelett” med salat og godt tilbehør.

Continue reading “Vegetarburger med miso og frisk kålsalat”

 

Pan dolce Toscano

(Scroll for English.)

Pan dolce Toscano betyr mer eller mindre “søtt brød fra Toscana”, og det kan man si stemmer ganske greit om denne sitrus- og smørduftende herligheten som jeg fant i bakeboka til italienske Gennaro Contaldo. Veldig søtt er brødet ikke, men likevel den type brød man heller tar til en kopp te eller kaffe enn til lunsj. Smaker perfekt nystekt eller ristet med litt godt smør, syltetøy eller en deilig ost. Ifølge Gennaro bruker italienerne å dyppe skivene i kaffe eller Vin Santo… jeg har ikke prøvd noen av delene, men Vin Santo er noe av det beste jeg vet, så det skal jeg jammen teste neste gang jeg baker Pan dolce Toscano.

Continue reading “Pan dolce Toscano”

 

Spaghetti og kjøttboller – sommerversjon!

(Scroll for English.)

Alle elsker spaghetti og kjøttboller! Her er sommerversjonen – en “lettere” og friskere versjon som er laget med squash istedenfor pasta, og kyllingkjøttdeig istedenfor kjøttdeig av storfe. Jeg har også droppet tomatsausen her til fordel for sitronsaft og olivenolje, men det er selvsagt helt opp til deg. For å lage “squashetti” trenger man en spiralkutter, men ikke la deg skremme om du ikke har en slik i kjøkkenskapet. En potetskreller funker like bra, eller bruk helt enkelt bare vanlig spaghetti om du foretrekker det.

Continue reading “Spaghetti og kjøttboller – sommerversjon!”

 

Matlykke i England

(Skrevet i samarbeid med Visit Britain)

Da jeg ble invitert til å være med på en matreise i sørvestre England, var jeg ikke vond å be. Ikke bare er jeg en matelsker (surprise), men jeg er også anglofil på min hals. De siste somrene har vi vært på ferie i England, fra Yorkshire i nord til Sussex i sør, og jeg reiser til London med jevne mellomrom for å få min “fix”. Gjengangeren blant folk jeg snakker med, er at de har opplevd mye dårlig mat i England. Vel, da har de spist på feil steder. Det er i England jeg har hatt noen av mine beste matopplevelser, og her finnes det utallige uavhengige matprodusenter og serveringssteder som serverer utenomjordisk god mat med topp kvalitet.

Uansett – denne turen skulle omfatte tre byer i sørvestre England, nærmere bestemt Bristol, Wells og Bath, med start og slutt i Bristol. EasyJet flyr direkte fra Stockholm og København, mens vi nordmenn enklest flyr til London og deretter tar tog eller buss i halvannen til to timer.

Når det er sagt, så er det enkelt og behagelig å ta toget fra London til Bristol med Great Western Railways, og turen tar ikke mer enn 1 time 40 min gjennom vakkert landskap. (Alternativt kan man ta ekspressbuss direkte fra Heathrow flyplass.) Billettprisene varierer etter når på dagen man reiser, men jeg betalte £24 (ca. 255 kr) for min billett, som jeg bestilte online og printet ut hjemme før jeg dro.

Continue reading “Matlykke i England”

 

Ispinner med appelsin, mango og pære

(Scroll for English.)

Noen ganger smiler jeg stort når jeg står på kjøkkenet, og da er det ofte fordi en oppskrift bare funket så til de grader. Når jeg smakte disse fruktispinnene smilte jeg veldig stort. 🙂 For meg ble dette den perfekte komboen av frukt for å få en is som var søt nok til ikke å trenge noe søtning. Minstegutten her elsket dem også, så det ble vinn-vinn!

Prøv deg gjerne fram med dine favorittfrukter. Mitt tips er dog at dersom du tenker å servere dem til barn – sil blandingen først dersom du bruker bær med små frø. Det tipset gjelder forøvrig dersom voksne skal spise dem også, det er nemlig best å slippe å få de små frøene mellom tennene.

Trenger du flere oppskrifter på is? Du finner alle isoppskrifter på bloggen HER.

Continue reading “Ispinner med appelsin, mango og pære”

 

Lapper med søtpotet (glutenfri)

(Scroll for English)

Alle i mitt hus elsker pannekaker og lapper, og hadde det vært opp til barna hadde vi nok hatt det til middag hver eneste dag. Men tradisjonelle pannekaker er jo som kjent ikke spesielt rike på god næring, så derfor har jeg alltid prøvd meg fram med å lage andre varianter med andre ingredienser. Du kan se noen av dem her:

Dagens oppskrift inneholder søtpotet som gir lappene en fin gulorange farge og mer fiber og næring. Poteten raspes før den så kjøres i mikrobølgeovnen, noe som gjør den mør veldig raskt. Har du derimot ikke mikroovn, kan den selvsagt dampes eller bakes i ovnen på “vanlig” vis.

Lappene inneholder ikke mel eller andre glutenholdige meltyper, så disse kan også spises av glutenallergikere. Det eneste du trenger å være litt “obs” på med denne oppskriften, er at lappene går lettere i stykker enn vanlige lapper når du skal snu dem i pannen, så stek dem godt før du snur dem veldig forsiktig.

Kos deg!

Continue reading “Lapper med søtpotet (glutenfri)”

 

Ovnsbakt torsk med mango, avokado og lime

(Scroll for English)

Her er middagen du lager på tiden det tar å steke fisken i ovnen; 8-10 minutter. Fast food, med andre ord, med friske farger og gode smaker. For meg er dette en grei porsjon til lunsj eller som en lett middag, men ønsker du mer mat per porsjon kan du gjerne servere retten sammen med kokt ris, bygg, quinoa eller pasta (bare husk å gjennomvarm det først dersom det er rester fra dagen før), eller et større stykke fisk.

Continue reading “Ovnsbakt torsk med mango, avokado og lime”

 

Myke småkaker med bringebær og pistasjenøtter

(Scroll for English.)

Her kommer redningen for alle dere som ikke er klare til den store dagen i morgen, og som trenger oppskrift på kake som holder seg godt, og som i tillegg er lett å frakte. Disse små kakene, eller “friands” som de egentlig heter, klarer også fint å stå framme på et kakebord i mange timer uten å smelte, uten å ende opp slapp og med sur fløte, osv.

En “friand” er en liten kake laget med mandler (her mandelmel/finmalte mandler), eggehvite, smør og melis. Konsistensen er lett og luftig, og med fargerik pynt i form av for eksempel bær, tar de seg veldig godt ut på kakebordet. Verken kakegaffel eller serviett er nødvendig… 😉

Continue reading “Myke småkaker med bringebær og pistasjenøtter”

 
 

Rabarbramuffins med dadler og kanel

(Scroll for English.)

Rabarbra-sesongen er ikke heeelt her ennå, men det er ikke lenge før disse stenglene begynner å poppe opp fra jorda nå. Jeg hadde litt i fryseren som jeg ikke rakk å bruke opp i fjor, så da ble det rabarbramuffins. Det sagt – bytt gjerne ut med samme mengde epler i biter, da får du kjempegode eplemuffins.

Siden rabarbra er nokså syrlig, vil mange mene at man trenger en god del søtning. I denne oppskriften har jeg heller tilsatt søte, hakkede dadler, og da trenger røra ikke så veldig store mengder sukker. Er du ikke fan av dadler kan de enkelt utelates, men da ville jeg økt sukkermengden litt.

Continue reading “Rabarbramuffins med dadler og kanel”

 

Grønn lunsjsalat med pesto og avokado

(Scroll for English.)

Selv om våren såvidt har begynt å hinte om at den er på vei, føler jeg fortsatt vinterslappheten i meg: lite energi,  trøtt, mest lys til å ligge på sofaen. For å gjøre en egeninnsats skal jeg øke inntaket av frukt og grønt alvorlig den neste tiden, i håp om at energien skal komme tilbake.

Denne lunsjsalaten ble til som følge av dette “forsettet”, og den ble virkelig skikkelig god! Topp med ekstra proteiner om det er litt lenge til neste måltid: tunfisk på boks, litt stekt kylling eller laks, eller kokte bønner eller linser gjør susen.

Her er oppskriften – men bytt gjerne ut her og der og tilpass med det du har i grønnsaksskuffen. 🙂

Continue reading “Grønn lunsjsalat med pesto og avokado”