Enkel havremüsli med dadler og bær

(Scroll for English.)

Denne frokostblandingen har null tilsatt sukker, og gir deg en god og fiberrik start på dagen. Sødmen kommer fra tørkede dadler og bær, og eventuelt yoghurt om du bruker et søtet variant. Når det er sagt, så smaker müslien nydelig som den er, med bare litt kald melk på.

Heldigvis lager du den på 10 minutter, og da har du frokost noen dager framover! :)

Du trenger:

(Ca. 6 porsjoner)

  • 150 g havregryn
  • en stor håndfull valnøtter, grovhakket
  • 3 ss solsikkefrø eller gresskarfrø (eller en blanding av de to)
  • 8-10 tørkede dadler uten stein, skåret i biter (bruk ev. rosiner eller annen tørket frukt om du vil)
  • 35 g puffet havre
  • Til servering: yoghurt/melk, oppskåret frukt og friske eller frosne bær

Ha havregrynene over i en stekepanne og rist dem lett på lav/middels varme, ca 5 min. Rør ofte.

Tilsett valnøtter og frø og rør dem inn i de varme havregrynene. Hell alt over i en bolle og avkjøl.

Bland inn oppskårede dadler og puffet havre, og ha alt over i en boks eller glass med tett lokk.

Serveres med yoghurt eller melk, og frukt/bær.

-Maria

P.S. Følg gjerne Marias Salt & Søtt på Facebook og Instagram.

English:

You’ll need:

(Yields: 6)

  • 150 g oats
  • large handful walnuts, roughly chopped
  • 3 tbsp sunflower seeds or pumpkin seeds (or a mixture of both)
  • 8-10 pitted dates, chopped
  • 35 g puffed oats
  • To serve: yogurt/milk and fresh or frozen fruit

Tip the oats into a frying pan and toast gently on a low/medium heat, about 5 minutes. Stir frequently.

Add the walnuts and seeds and stir into the warm oats. Tip into a bowl and cool completely.

Add the dates and puffed oats, mix well until thoroughly combined. Transfer to a container or glass with a lid.

Serve topped with yogurt/milk and fruit/berries.

Enjoy the day! :-)

Write a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *